środa, 28 sierpnia 2013

JAK ZROBIĆ DOMEK DLA LALEK Z TEKTURY??? (Tutorial - część II)


4. ŁĄCZENIE POMIESZCZEŃ
 
Chciałam mieć pewność, że domek dla lalek, który zrobiłam dla córy nie rozpadnie się podczas zabawy. Wymyśliłam więc, że najpewniejszym łączeniem pomieszczeń (wykonanych z kartonów - czytaj tutaj) będzie ich zszycie. Użyłam do tego dużej igły, grubej nici i kombinerek. Zastosowałam najprostsze ściegi ...tylko, że w rozmiarze XXXL :)
 
 A co z czym i jak zszyłam? O tym poniżej.
 
- Zszywanie ścian:
 
Niezależnie od tego czy łączymy kartony z otworem-łącznikiem czy z otworem na drzwi zawsze kierujemy się zasadą: Szyjemy blisko krawędzi!
Chodzi o to, aby "unieruchomić" kartony w miejscach pracujących, czyli tam gdzie mogą się, pod wpływam nałożonego kleju, wybrzuszyć i rozejść. A tym samym utrudnić nam robotę i zepsuć efekt końcowy.
Poniżej trzy przykłady (więcej możliwości chyba nie ma) łączenia pomieszczeń.
Na pierwszym rysunku kartony bez żadnych otworów. Tu uwaga! Trzeba "przyłapać" w paru miejscach przez środek, aby po oklejeniu kartony się nie wybrzuszyły!
 
 
Na drugim rysunku przykład zszywania kartonów z otworem-łącznikiem.
Uwaga: Na tym oraz na kolejnych rysunkach dla lepszej widoczności szwów usunęłam niektóre "ściany" pomieszczeń.
 
 
Na trzecim rysunku przykład zszywania kartonów z otworem na drzwi.
 
 
 
- Zszywanie sufitów z podłogami:
 
Szyjemy blisko krawędzi! - to nadal jest aktualna zasada. Jednak w tym przypadku dochodzi jeszcze druga: unieruchamiamy "dyndające elementy".
 
Czym są "dyndające elementy" kartonu? To te różowe na rysunku poniżej:
 
 
 A teraz do rzeczy! Zaczynamy szyć!
W pierwszej kolejności wzdłuż krawędzie zewnętrznych ...


...oraz krawędzi wewnętrznych

 

Na koniec "przyłapujemy" dyndające elementy czyli szyjemy wzdłuż linii ich styku.
Uwaga: Dyndające elementy widoczne są na podłodze wyższego piętra oraz na suficie piętra niższego. Jeżeli się nie pokrywają to przyszywamy każde z osobna. Dwa poniższe rysunki przedstawiają taką właśnie sytuację:


 
A co jeśli te dyndające elementy się nie stykają? O ile taka sytuacja występuje na suficie to tragedii nie ma. Natomiast w podłodze powstanie rów. Sytuacja dość nieciekawa! Są na to trzy sposoby. Pierwszy - wybrać inny karton. Drugi - obrócić karton o 180 stopni w pionie (aby rów znalazł się na suficie). Trzecia - zasypać rów :) W tym celu wstawić w szczelinę odpowiedniej wielkości kawałek tektury (obowiązkowo tej samej grubości co cały karton) i zszyć jak pokazuje poniższy rysunek.


Oto cała, tajemna wiedza na temat uszycia domku dla lalek z kartonów:)

 To, jaki domek powstanie zależy tylko od samego wykonawcy. Dobierając kartony możemy manipulować wielkością i rozłożeniem pomieszczeń, stworzyć maleńki, parterowy domek lub ogromną, wielopoziomową willę ;)

 Na zakończenie tego wpisu kilka rysunków przedstawiających dostawianie kolejnych pięter domku dla lalek mojej córki. Zwróćcie uwagę, że wykorzystane przeze mnie kartony miały różną wysokość, szerokość i głębokość, co nadało naszemu domkowi specyficzny kształt :)


 
cdn.


6 komentarzy:

  1. Świetny opis :) Sporo pracy włożyłaś w jego przygotowanie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...doszłam do wniosku, że o wiele łatwiej jest pozszywać domek dla lalek w rzeczywistości niż opisać to później na blogu :)

      Usuń
  2. Tak porządnie połączony domek na pewno jest stabilny :). Dawno temu miałam pojedyncze pokoiki w kartonach, później dla kuzynki robiłam jednopoziomowe dwupokojowe mieszkanie z kuchnią i łazienką, które składało się z 1 dużego kartonu i 2 mniejszych dostawek - nie były łączone, żeby po zabawie można było łatwiej schować całość. Jednak wolę takie piętrowe, solidne domki - w sumie zajmują mniej miejsca :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jejku! Ja już dawno puściłam w niepamięć podobny epizod! Teraz mi się nagle przypomniało, że mój pierwszy domek to były dwa sklejone kartony. Za "mocno" je powycinałam, a wnętrze na szybko wyłożyłam bibułą. Nie wytrzymało to za długo ale pozwoliło wyciągnąć wnioski :)

      Usuń
  3. Ja dopiero bende taki robić ale nie bende szywać tylko kleic

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ...z niecierpliwością czekam na informację jak ten domek wyszedł :D

      Usuń